Vlucht vertraagd of geannuleerd? Zo claim je een vergoeding!

Als je vlucht vertraagd is, of nog erger geannuleerd wordt, ben je op zijn zachtst gezegd niet blij. Dan de vraag: laat je het hierbij zitten of maak je er werk van?

Als je voor het tweede kiest, kun je het beste nog even verder lezen. Wij als slimme studenten zochten uit wat je moet doen om je geld van een vertraagde of geannuleerde vlucht terug te claimen.

Stel je het volgende scenario voor:

Jij als ervaren wereldreiziger ben op de dag van vertrek keurig op tijd op de luchthaven. Je kunt niet wachten om het vliegtuig naar je vakantiebestemming te nemen. Je bent net iets eerder vertrokken dan eigenlijk nodig was om het zekere voor het onzekere te nemen. Helaas zie je circa een half uur voor vertrek een vertraging op de borden staan. Of nog erger, er is een planningsfout gemaakt waardoor je vlucht helemaal geannuleerd is.

Dit overkomt jaarlijks duizenden vakantiegangers. Wij kunnen ons wel een betere start van onze vakantie indenken.

Vlucht vertraagd? Zo vraag je je geld terug!

Er zijn bepaalde richtlijnen voor een vergoeding bij vertraging. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om passagiers bij een vertraging te compenseren. Hieronder vind je een handig overzicht van de vergoedingen per afgelegde afstand.

Afgelegde afstandVergoeding per ticket
Vluchten tot 1.500 kilometer€ 250 euro
Vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer€ 400 euro
Vluchten van 3.500 kilometer of lager (3 uur vertraging)€ 300 euro
Vluchten van 3.500 kilometer of lager (4 uur of langer vertraging)€ 600 euro

In alle gevallen is het handig om een vertragings- of annuleringsverklaring te bemachtigen. Deze verklaring is door de luchtvaartmaatschappij opgesteld. De verklaring bevat de duur van de vertraging en de reden daarvan. Deze heb je nodig bij het aanvragen van een vergoeding. Het is belangrijk om te weten dat de compensatie niet berekend wordt op basis van je vertrektijd. Er wordt namelijk gekeken naar de aankomsttijd van het vliegtuig op de bestemming. In de lucht kan een vliegtuig namelijk nog ‘tijd in halen’.

Bij een vertraging langer dan 2 uur is de vliegtuigmaatschappij verplicht om vouchers voor eten en drinken uit te delen. Als dit niet gedaan wordt, kun je de gemaakte kosten achteraf terugvragen. Hiervoor moet je uiteraard wel de bonnetjes bewaren.

vlucht vertraagd

Extra gemaakte kosten

Als je door een vertraging of annulering ergens moet overnachten kunnen de kosten flink oplopen. De kosten bestaan in veel gevallen uit een accommodatie en de reis naar de accommodatie toe. Deze kosten kun je in de meeste gevallen terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij. In sommige gevallen loopt dit via je reisverzekering.

Goed om te weten

In Nederland kun je tot twee jaar na datum je vergoeding voor een vertraagd, geannuleerde of omgeboekte vlucht terug claimen! Dit geldt voor vluchten binnen Europa. Alle wetgeving over dit onderwerp is te vinden in de Europese Verordening 261/2004.

Wanneer ontvang je geen vergoeding?

Helaas, je hebt niet altijd recht op een vergoeding bij een vertraagde of geannuleerde vlucht.

Regel 1. Te beginnen bij enkele vormen van overmacht. Dit betekent dat de vliegtuigmaatschappij op geen enkele manier iets aan de vertraging, annulering of omboeking kan doen. Dit geldt bijvoorbeeld bij:

    • stakingen van derden zoals de verkeersleiding of het luchthavenpersoneel;
    • stormen of slechte weersomstandigheden;
    • terrorisme;
    • noodlandingen;
    • algemene rampen.

Regel 2. Naast het bovenstaande krijg je bij een vertraging van minder dan 3 uur ook geen vergoeding uitgekeerd door de luchtvaartmaatschappij.

Regel 3. Omdat de verordening Europees is, geldt deze wet ook alleen binnen Europa. Je kunt alleen een vergoeding claimen als je vertrekt vanaf een Europese luchthaven of bij een Europese vlucht die wordt uitgevoerd door een Europese vliegtuigmaatschappij. Hier kun je van te voren rekening meehouden.

Wat als mijn vlucht vertraagd is?

Als je merkt dat je vertraging hebt voor een vlucht, kun je alvast een paar dingen doen.

  1. Allereerst kun je bij het aanwezige luchtvaartpersoneel navragen wat de oorzaak van de vertraging is.
  2. Bij een vertraging kun je naar het luchtvaartpersoneel stappen en vragen om gratis eten drinken.
  3. Noteer de aankomsttijd. Dit is de tijd dat jij als passagier het vliegtuig mag verlaten op de bestemming.
  4. Bewaar je instapkaart als bewijs. Een ander document dat bewijst dat je van plan was om de vlucht te nemen is vaak ook in orde.
  5. Verzamel foto’s van de vertrektijden op de aankondigsborden.

Mijn vlucht is geannuleerd

Als een luchtvaartmaatschappij jou minder dan twee weken voor vertrek laat weten dat een vlucht geannuleerd is, kun je hiervoor een vergoeding claimen. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor een vertraagde vlucht. Vaak probeert de maatschappij dit te voorkomen door een alternatieve vlucht aan te bieden. Deze vlucht vertrekt meestal op dezelfde dag als gepland. Als deze vlucht ongeveer dezelfde tijdsduur heeft als de oorspronkelijke vlucht, heb je geen recht op een vergoeding.

Mijn vergoeding claimen

Als je recht hebt op een vergoeding, kun je deze rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij indienen. Dit kan in de meeste gevallen op de website van de maatschappij zelf. Hier is een claimformulier te vinden die je dient in te vullen. Let op: de formulieren zijn vaak goed verstopt ;).

Het is ook mogelijk om een externe organisatie de vergoeding te laten regelen. Dit bespaart je een hoop tijd en moeite. Zij regelen dagelijks claims waardoor het allemaal een stukje sneller gaat. Houd wel rekening met een bepaalde vergoeding. Dit is vaak een bepaald percentage van het bedrag dat vergoed wordt door de vliegtuigmaatschappij.

Lees ook: Zo bespaar je het meeste geld op de goedkope vliegtickets

Plaats een reactie

Sitemap