Home Eten en drinken Slim eten voor je tentamen

Slim eten voor je tentamen

0
slim eten

Over een paar weken staan de tentamens weer voor de deur. Een belangrijke periode waarin je zeker niet mag falen en je concentratie er bij moet houden. Hieronder een aantal slimme eettips die je helpen je concentratie op peil te houden:

Ontbijten

Veel jongeren slaan ’s ochtends het ontbijt over. Dit terwijl dit de belangrijkste maaltijd van de dag is. ’s Ochtends hebben je hersenen namelijk veel brandstof nodig. Zonder ontbijt kun je je minder goed concentreren. Een ontbijt met bruin brood, yoghurt of Brinta zit vol met langzaam verteerbare koolhydraten. Deze koolhydraten zorgen voor een betere concentratie.

Diëten

Ga vooral niet lijnen in je examenperiode. Door je dieet eet je vaak minder en vermijd je koolhydraten. Je concentratie gaat hierdoor hard achteruit.

Groente en fruit

Door stress verbruik je meer van bepaalde vitamines en mineralen. In de tentamenperiode is het daarom extra belangrijk om voldoende groenten en fruit te eten. Een tekort aan vitamines en mineralen (o.a ijzer) zorgt ervoor dat je je minder goed kunt concentreren of dat je je vermoeid voelt.

Alcohol

Wanneer je alcohol hebt gehad slaap je ’s avonds eerder maar je slaapt minder diep. Hierdoor wordt je minder uitgerust wakker. Verder is het verstandig om genoeg water te drinken. Dit is goed voor je lichaam en helpt beter om je te concentreren. Ook koffie kan aan bijdragen.

Een half uur voor een examen een kop koffie drinken kan helpen je wat ‘alerter’ te maken. Ook een blikje energiedrink kan bijdragen aan een betere concentratie. Maar door de hoeveelheid suiker in deze drankjes maken ze je na een tijdje juist sloom. Als je wat wilt eten kun je het beste weer voor producten met langzame koolhydraten kiezen zoals een banaan of een boterham. Hierdoor kun je ook de laatste pagina’s van het examen doorkomen!

Bron: nederlandsstudentenleven.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here