Home Overige Vergeet die ongezonde afhaalmaaltijd, ga meal preppen!

Vergeet die ongezonde afhaalmaaltijd, ga meal preppen!

0
Meal preppen

Meal prepping, ook wel het voorbereiden van maaltijden genoemd, vindt zijn oorsprong in de Amerikaanse fitnesswereld. Om het strenge dieet gemakkelijker te maken, worden alle maaltijden vooruit gepland én gemaakt. Ditzelfde principe pas je nu ook eenvoudig thuis toe. Hoe? Door één moment te kiezen waarop je alle maaltijden voorbereidt en de rest in te vriezen of te koelen. Zo geniet je iedere dag van drie verse maaltijden en bespaar je enorm veel tijd. Bovendien verspil je minder voeding, heb je altijd een snack of maaltijd achter de hand en levert het ook nog een fikse besparing op! Benieuwd hoe dit voor jou uitpakt? Met de volgende vijf tips kun je vandaag nog van start met deze hippe trend.

1. Opslagruimte

Alle maaltijden die je met liefde bereidt wil je natuurlijk zo lang mogelijk goed houden. Zorg daarom voor voldoende bakjes van goede kwaliteit. Ga uit van 3-4 bakjes per dag, van verschillende afmetingen. Let er bij aanschaf op dat deze luchtdicht afsluiten en geschikt zijn voor de magnetron/diepvries/vaatwasser. Ook ZipLock bags zijn ideaal voor het bewaren en meenemen van nootjes of kleine snacks. Ze nemen amper ruimte in als ze leeg zijn en zijn gemakkelijk te hergebruiken. Voorzie alle bakjes en zakjes van een duidelijk label met datum en inhoud. Zo maak je snel de juiste keuzes en voorkom je derving. Toch bang dat een en ander gaat lekken in je tas? Zorg dan in ieder geval ook voor waterdicht hoesjes.

2. Keep it cool!

Naast een juiste voorbereiding, is het ook zaak om je maaltijden veilig te bewaren. Dit kan in de koelkast, maar wil je langer vooruit koken (3-4 dagen) dan is een vriezer onmisbaar. Zo geef je bacteriën geen kans en geniet je langer van je verse maaltijden. Haal je maaltijd de avond van te voren uit de vriezer en laat deze geleidelijk ontdooien in de koelkast. Zo weet je zeker dat deze tegen etenstijd volledig is ontdooid en perfect is op te warmen. Een vriezer is ook handig voor het maken van smoothies! Verdeel verschillende porties vers fruit over zeven zakjes en vries deze in. Blend ’s ochtends de inhoud van een zakje met yoghurt of melk, en je hebt zonder gedoe een heerlijke smoothie. Bespaartip: breng eind van de middag een bezoekje aan de markt voor een voordelige tas vol fruit.

3. Voldoende variatie

Variatie is belangrijk voor een gezond dieet. Vooral bij meal prepping, waarbij de verleiding groot is iedere dag hetzelfde te eten. Leer jezelf iedere week een nieuw recept aan, zodat je op lange termijn voldoende maaltijden hebt om uit te kiezen. Door af te wisselen krijg je niet alleen alle voedingsstoffen binnen, maar houd je het meal preppen tevens langer vol. Probeer per voedselgroep eens verschillende producten en laat je verrassen door nieuwe combinaties.

4. Fris en fruitig

Een echte meal prepper heeft altijd een gezonde snack voorhanden. Hierbij moet je denken aan nootjes of gedroogd fruit: deze producten zijn enorm voedzaam en lang te bewaren. Zo heb je altijd een gezonde snack voorhanden. Wil je zelf aan de slag? Probeer dan eens zelfgemaakte dadelreepjes of notenballetjes. Ook deze zijn lang te bewaren en geven een flinke dosis energie.

5. Easy does it

Het belangrijkste element voor meal preppen is geduld. Om veel tijd te besparen is het ook zaak om de nodige tijd in te plannen. De boodschappen, het plannen, het bereiden: reken zeker op één dag per week. Doe je oordopjes in en duik onder het genot van een goed muziekje de hele middag de keuken in.

Qua maaltijden denk je misschien al gauw aan salades en soepen. Neem eens de tijd om te kennis te verbreden: met een beetje kook-ervaring en een nieuwsgierige houding tover je compleet nieuwe gerechten tevoorschijn. Denk bijvoorbeeld aan een quiche, ovenschotels, Curry’s, bananenbrood of zelfgemaakte mueslirepen. Sommige gerechten worden nog lekkerder wanneer je ze een dag van tevoren bereidt, zoals pasta of stamppot.

Meal prepping vergt een hoop discipline, maar binnen een week pluk je de vruchten van al je harde werken. Afvallen, geld sparen, gezonder eten of een speciaal dieet? Iedere dag wordt je herinnerd waar je het voor doet. Maak zelf hoesjes met een passende quote, voor de nodige inspiratie.

Wat ga jij doen met alle tijd die vrijkomt?

Deze blogpost is gepubliceerd in samenwerking met een externe partij.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here