Tips en trucs voor tijdens de examens

DELEN
examens

De komende maand staat voor veel VMBO- HAVO en VWO scholieren in het teken van de examens. Tijdens je middelbare schooltijd heb je hier naar toe gewerkt. Hierdoor ligt er een behoorlijke druk op je schouders en komt er veel stress bij kijken. Wij hebben een top-5 anti-stresstips voor je op een rijtje gezet.

1. Een gezonde geest kan niet zonder een gezond lichaam. Ga voor je gaat studeren eerst een rondje hardlopen of een uurtje fitnessen. Probeer dit minimaal één á twee keer in de week vol te houden. Ook tijdens je examens!

2. Het is belangrijk om op je voeding te letten tijdens deze periode. In ons vorige artikel slim eten tijdens je tentamens vind je een reeks met producten en voedingsstoffen die je tijdens je examens helpen je beter te concentreren. Ook is het wetenschappelijk bewezen dat gezondere voeding helpt de leerprestaties te bevorderen.

3. Een goede planning is het halve werk. Plan daarom ongeveer 3 á 4 weken van tevoren in wat en wanneer je gaat leren. Je kunt hier dan makkelijk rekening houden. Vergeet niet zo nu en dan een pauze in te plannen! Probeer je zo goed mogelijk aan deze planning te houden. Grote kans dat je zonder stress je examens in gaat.

4. Ontspannen is ook zeker een belangrijk punt. Ga niet met een vol hoofd slapen. Je slaapt hierdoor minder goed en wordt minder uitgerust wakker. Ga voor het slapen eerst even TV kijken, lezen of douchen.

5. Slapen is misschien nog wel het belangrijkste punt. Een goede nachtrust bevorderd de leerprestaties en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren. Een nachtje doorhalen heeft dus weinig zin. Je wordt er alleen maar lui van.

DELEN